EYE x 70 mm: Dunkirk & 2001: A Space Odessey

Vorig jaar was het daar ineens de nieuwste film van Tarantino, filmed in “Glorious 70 mm – Ultra Panavision 70”. In een tijd waarin alles digitaal wordt gefilmd komt één van de meest toonaangevende regisseurs, Christoper Nolan, ook met dit klassieke, doodgewaande formaat. Bij EYE, Amsterdam, worden Dunkirk en 2001: A Space Odessey in het 70 mm-formaat vertoond. De revival lijkt compleet. 

Door: Albert van Beeck Calkoen
Beeld: © 2017 Warner Bros. Ent. All Rights Reserved.

© 2017 Warner Bros. Ent. All Rights Reserved.
© 2017 Warner Bros. Ent. All Rights Reserved.

Dunkirk

Van Christopher Nolan is bekend dat hij geen groot fan is van CGI (Computer-Generated Imagery), wat zijn toch al zeer indrukwekkende films alleen maar nòg indrukwekkender maakt. Denk bijvoorbeeld aan de Hallway-Dream Fight scène in Inception of de bizarre scènes in Batman Returns zoals de Hospital Explosion of de Truck Flip.
Bij Dunkirk is ook zo min mogelijk gebruik gemaakt van CGI en voor Nolan is dit de eerste film waarbij hij zich niet meer kan herinneren welke shots digitaal bewerkt zijn en welke niet.

Twee weken geleden heb ik de ‘gewone’ versie van Dunkirk gezien. Anders dan dat ik het verhaal kende en het einde ook wist (zoals bij Titanic) had ik me niet ingelezen over de opbouw van het verhaal. Het was voor mij handig geweest om te weten dat in de film de drie verhaallijnen (strand, zee en boot) niet lineair lopen. Dat zou bijvoorbeeld het verschil in weersomstandigheden tussen scènes beter hebben uitgelegd, waar ik me dus tijdens de film over verwonderde. Maar los daarvan, vanaf het eerste moment wordt je direct de film ingezogen, waar de combinatie van muziek, special effects en geweldig camerawerk op echte Nolan-wijze een onuitwisbare indruk achterlaten. Door een minimum aan dialoog kan het uitmuntende samenspel van de composities van Hans Zimmer en het regiewerk van Nolan de wanhopige situatie van alle betrokkenen geweldig overbrengen op het publiek. Althans, op mij. Het vertonen op 70 mm formaat kan niet anders dan een visueel feest zijn, waar ik nú al naar uitkijk. Op 27 augustus zal oorlogsdeskundige David Barnouw een speciale introductie geven bij Dunkirk.

Kaarten voor Dunkirk koop je hier.

2001_a_space_odyssey_pic04
© 2017 Warner Bros. Ent. All Rights Reserved.

2001: A Space Odessey

Het is ongelofelijk, maar deze film viert volgend jaar zijn 50e verjaardag. Bijna 10 jaar vóór A New Hope uitkwam, maakte Kubrick deze bijzondere sci-fi, in een periode waarin de Race for Space de wereld volop bezighield. Overigens bestaat er een theorie dat de maanlanding in 1969 in scène is gezet en door Kubrick werd gefilmd op een set, gebouwd in de Amerikaanse woestijn. Volgens dezelfde theorie was één van Kubrick’s voorwaarden dat hij ongelimiteerd budget zou krijgen voor 2001. Maar of dat echt zo is laat ik geheel aan uzelf ter beoordeling, het is in elk geval een film geworden die tot op heden imponeert en waarover, uiteraard, meerdere theoriën bestaan. Dit is mede doordat er erg weinig (en weinigzeggend) wordt gesproken in de film, waarmee Kubrick de nadruk wilde leggen op het samenspel van beeld en geluid. Waarmee dus veel ruimte voor interpretatie overblijft van de betekenis ervan.

In een tijd waarin films toch vooral snel moeten zijn en van spannende wendingen en plotten moeten zijn voorzien, is het belangrijk op te merken dat 2001: A Space Odessey hier op geen enkele wijze aan voldoet. Deze film moet je ondergaan en in zijn grootsheid over je heen laten komen. Daarna kun je voor jezelf gaan bedenken welke diepere betekenissen er in deze film schuilgaan. Maar alvast één ding dat is vastgesteld en dat handig is om te weten: HAL 9000, de supercomputer uit de film, staat op de 13e plaats van ergste filmschurken ooit, net vóór Alien en net àchter Alex DeLarge. Dan weten we in elk geval hoe Kubrick zèlf dacht over de toekomst van AI. 

Kaarten koop je hier

albert

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *